Auta takich marek jak Citroen, Peugeot czy Renault są w
 
Polsce nazywane "francuzami". Wiele sklepów
 
motoryzacyjnych ogłasza się właśnie jako
 
sprzedające części do francuzów, a pod tą nazwą
 
kryją się wymienione wyżej marki.
 
Geneza tej potocznej nazwy nie jest niczym zaskakującym
 
- są to marki francuskie istniejące na europejskim i
 
światowym rynku już od dziesiątków lat. Części do
 
francuzów, jak i same auta cieszą się w Polsce
 
wielkim zainteresowaniem. A kiedy Robert Kubica zostanie
 
kierowcą Renault (jak wskazują wszelkie znaki na
 
niebie i ziemi) sympatia do tej marki i ogólnie do
 
samochodów rodem z krainy wina i serów na pewno
 
wzrośnie. Kiedy ostatnio poszukiwałam części do
 
francuzów odnalazłam sklep, w którego magazynie
 
znajdowało się prawie dwadzieścia tysięcy różnych
 
elementów do tych aut. Nie wiem, czy właściciele aut
 
innych marek mogą liczyć na takie zaplecze zamiennych
 
części. Ja na szczęście od lat pozostaję wierna
 
mojej Xsarze i z dostępem do różnych elementów nigdy
 
nie miałam większych problemów.
 
Pierwsze samochody Citroen powstawały już w okresie
 
Dwudziestolecia Międzywojennego. Pierwszym seryjnie
 
wyprodukowanym przez tą firmę samochodem był Citroen
 
Typ A, który w ciągu kilku tygodni po premierze stał
 
się bardzo popularny we Francji. Bardzo szybko
 
rozwinęła się sieć dystrybucyjna, a na terenie
 
Francji początkowo znajdowało się nawet ponad tysiąc
 
przedstawicielstw firmy. Przedsiębiorstwo ujednoliciło
 
zarówno sposób obsługi, jak i ceny napraw i części
 
Citroen we wszystkich salonach. Na dziewięć lat przed
 
wybuchem II wojny światowej w Warszawie powstała
 
pierwsza montownia samochodów i części Citroen.
 
Oprócz montażu Polskie Towarzystwo Samochodów Citroen
 
prowadziło także import gotowych wyrobów i części
 
Citroen. Do produkcji samochodów używano także
 
częściowo polskich materiałów. Niestety w czasie
 
wielkiego kryzysu fabryka w Polsce została zamknięta w
 
1934 roku. Po wojnie Polska została otoczona grubym
 
murem komunizmu, co wykluczało lub znacznie
 
ograniczało możliwości zagranicznych inwestycji.
 
Renault to trzecia z największych francuskich firm
 
produkujących samochody. Na rynku istnieje już od
 
końca XIX wieku, zatrudnia ponad sto tysięcy
 
pracowników na całym świecie. Marka ta jest bardzo
 
popularna również w Polsce, zarówno w sektorze
 
samochodów osobowych i dostawczych, nowych i
 
używanych. Nowe części do Renault są dostępne bez
 
większych problemów w całej Polsce, podobnie jak te
 
używane. Warto przy decyzji dotyczącej ich zakupu
 
pamiętać o tym, że tylko nowe części do Renault
 
gwarantują najwyższą jakość i bezawaryjność.
 
Części zamienne innych producentów, choć na pozór
 
wyglądające tak samo i spełniające taką samą
 
rolę, mogą okazać się zawodne i źle wpływać na
 
ogólną kondycję naszego samochodu. Nowe części do
 
Renault są gwarancją bezpiecznej podróży i wysokiej
 
wytrzymałości. Choć hasło mówiące, że
 
bezpieczeństwo jest najważniejsze brzmi jak truizm,
 
nie wolno go lekceważyć. Wie o tym doskonale każdy,
 
kto przeżył wypadek komunikacyjny, ale najlepiej w tym
 
przypadku uczyć się na cudzych błędach.